همه فایل

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

همه فایل

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

پروژه پاورفورمر جدید ترین ژنراتور سنکرون و شبیه سازی جریان های فالت

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: Power former جدیدترین ژنراتور سنکرون و شبیه سازی جریان های فالت
دسته: مهندسی برق- شبکه های انتقال و توزیع
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 100
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
Pf  جدید ترین ماشین سنکرون فشار قوی است که بدون نیاز به کلید ژنراتور  (Generator C.B) ، ترانسفورماتور افزاینده و تجهیزات جانبی آن ، توان الکتریکی را مستقیماٌ به شبکه انتقال ، تحویل  می دهد . Pf یک ژنراتور AC سه فاز با یک روتور معمولی است . تفاوت قابل مقایسه آن با ژنراتور های معمولی در طرز قرار گرفتن سیم پیچ های استاتور می باشد ایده جدید بکار گرفته شده ، استفاده از کابل به عنوان سیم پیچ استاتور می باشد . تولید توان در سطوح مختلف ولتاژهای شبکه انتقال ، توسط این ماشین ، مدیون پیشرفت در فناوری و ساخت کابلهایی می باشد که جایگزین شینه بندی در استاتور ژنراتورهای متعارف شده است . 
Pf  بعنوان مولد در ژنراتورهای آبی ( هیدروژنراتورها ) و همچنین نیروگاههای حرارتی  ( توربوژنراتورها ) می تواند مورد استفاده قرار گیرد . در شکل (1) برش عرضی یک توربو پاورفورمر نشان داده شده است . 
Pf در مقایسه با ژنراتورهای معمولی در ولتاژ بالا و جریان پایین کار می کند به عبارت دیگر اساس کار پاورفورمر بر مبنای افزایش ولتاژ و کاهش جریان می باشد . 
ماکزیمم ولتاژ خروجی این ژنراتور با تکنولوژی کابل محدود می گردد که در حال حاضر با توجه به تکنولوژی بالای ساخت کابلها ، می توان ولتاژ آنرا تا سطح KV400 طراحی نمود . هادی استفاده شده در Pf بصورت دوار است در حالیکه در ژنراتورهای معمولی این هادی بصورت مستطیلی می باشد . در نتیجه میدان الکتریکی در Pf یکنواخت تر خواهد بود . ابعاد سیم پیچ بر اساس ولتاژ سیستم و ماکزیمم قدرت ژنراتور تعیین می گردد. در Pf لایه خارجی کابل در تمام طول کابل زمین می گردد . این امر موجب می شود که میدان الکتریکی در طول کابل محدود گردد و دیگر مانند ژنراتورهای معمولی ، نیاز به کنترل میدان در ناحیه انتهایی سیم پیچ نباشد . مزایای زمین کردن کابل سیم پیچ استاتور،این است که دیگر خطر کرنا  یا تخلیه جزئی  در هیچ ناحیه ای از سیم پیچ وجود ندارد و همچنین ایمنی افراد بهره بردار و یا تعمیر کار افزایش می یابد. سر بندیها و اتصالات معمولاً در فضای خالی مورد دسترس در محل انجام می گیرد. بنابراین محل این اتصالات در یک نیروگاه نسبت به نیروگاه دیگر متفاوت  می باشد. اما در هر حال این اتصالات در خارج از هسته استاتور می باشد. برای مثال اتصالات و سربندی ها ممکن است زیر ژنراتور و یا خارج از قاب استاتور انجام گیرد. بدین ترتیب اتصالات و سر بندی ها ، مشکلات ناشی از ارتعاشات و لرزشهای بوجود آمده در ماشینهای معمولی را نخواهند داشت.
تفاوت مهم پاورفورمر و ژنراتور های معمولی این است که پاورفورمر می تواند مستقیماً به شبکه قدرت متصل شود . این طراحی باعث حذف مدار بریکر ژنراتور، شین جریان بالا و ترانسفورماتور افزاینده نیروگاه می شود چرا که پاورفورمر عمل ژنراتور و ترانسفورماتور افزاینده را با هم در خود دارد (شکل (2) را ببینید). 

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

پروژه بررسی اثر اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه روی خطوط انتقال

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: اثر اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه روی خطوط انتقال
دسته: مهندسی برق قدرت
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 83
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
صاعقه بزرگترین عامل خروج خطوط انتقال و توزیع هوائی است. داده‌های حاصل از یک دوره 14 ساله شرکت‌های برق در ایالات متحده و کانادا در طول 25000 مایل خط انتقال نشان می‌دهد که صاعقه تقریباً در 26% خروج‌ها در خطوط kV230 و حدود 65% خروج‌ها در خطوط kV345 عامل اساسی بوده است. یک مطالعه مشابه در بریتانیا، در یک دوره 14 ساله، شامل 50000 عیب در خطوط توزیع نشان می‌دهد که صاعقه در 47% خروج‌ها در خطوط kV33 و بالاتر، عامل اصلی بوده است. 
با توجه به آنچه که مورد بررسی قرار گرفت خطوط انتقال انرژی الکتریکی، متشکل از برج‌های فولادی، سیم‌های زمین، کندوکتورهای فاز واقع در دشت‌ها، مناطق کوهستانی، بیابان‌ها، بیشه‌زارها، مزارع کشاورزی و غیره مناسب‌ترین و کوتاهترین وسیله را جهت تخلیه جوی بارهای الکتریکی به زمین تشکیل می‌دهند، به طوری که تخلیه جوی در مناطق کوهستانی و دشت‌ها به سمت این خطوط منحرف گشته، از طریق آنان به زمین تخلیه می‌گردد.
تخلیه بر کلیه قسمت‌ها و اجزاء خطوط انتقال انرژی امکان‌پذیر بوده، در هر قسمت با پدیده‌ها و عکس‌العمل‌های متفاوتی همراه باشد. 
به طور کلی می‌توان گفت که منظور از مطالعه صاعقه و اضافه ولتاژ پیش‌بینی عوامل مخرب و با توجه به این پیش‌بینی حفاظت و ایزولاسیون و در نظر گرفتن سیم زمین مناسب مقرون به صرفه می‌باشد این پارامترها در مناطق آب و هوایی مختلف متفاوت می‌باشد.

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

پروژه بهینه سازی ابعاد و بازده در موتور سنکرون خطی روتور سیم پیچی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: مدلسازی طراحی ، تحلیل و پیاده سازی ، با اهدف ، بهینه سازی ابـعاد ، بـازده و چـگالی وزنـی نـیـرو، در موتور سنکرون خطی رتور سیم پیچی
دسته: مهندسی تکنولوژی برق- قدرت
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 104
+ همراه با فایل های برنامه MATLAB و سیمولینک
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
در این پژوهش مدلسازی طراحی و بهینه سازی موتور سنکرون خطی رتور سیم پیچی انجام شد. بدین منظور ابتدا ساختارهای مختلف این موتور بررسی شد و ساختار مورد نظر در این پژوهش و کاربرد آن به طور مفصل شرح داده شد. سپس به مدلسازی ساختار مذکور پرداخته شد. با توجه به اینکه در زمینه این موتور اطلاعات کمی منتشر شده است مدل ارائه شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه الگوریتم طراحی تهیه شد و به کمک برنامه ای در محیط متلب طراحی موتور خطی انجام شد و خصوصیات مورد نظر آن توسط مدل ارائه شده در محیط ANSYS با استفاده از روش اجزاء محدود تست شد. سپس موتور طراحی شده با انتخاب اهداف مختلفی بهینه سازی گردید. نتایج عمده به دست آمده در این پژوهش به شرح زیر است:
1. بررسی ساختارهای مختلف موتور سنکرون خطی رتور سیم پیچی به طور منسجم ارائه شد و در مورد هر ساختار تا حدودی بحث گردید.
2. در بخش مدلسازی عمده تمرکز بر روی مدلسازی مغناطیسی قرار گرفت. مدل لایه ای بسیار مناسبی ارائه گردید که با توجه به در نظر گرفتن ساختار غیر همگن بخش الکترومگنت های موتور می توان گفت اولین مدل لایه ای مناسب ارائه شده برای این موتور است. مدل ارائه شده به جهت سادگی و فرمول بندی مناسب می تواند برای پژوهش های آینده در زمینه این موتور به عنوان مرجع مناسبی تلقی شود زیرا که مدلسازی پایه تحقیقات دیگر موتور است. هارمونیک های مختلف میدان در مدل مذکور در نظر گرفته شده است که مزیت دیگر آن به حساب می آید. به جرات می توان گفت این فصل از پایان نامه وقت گیر ترین و پر دقدقه ترین موضوع این پژوهشش بوده است زیرا که بقیه فصول بر پایه آن بنا گردیده است. مدل به دست آمده با مدل دیگری که تعمیم مدل موتور سنکرون آهنربای دائم خطی است نیز مقایسه گردید. مقایسه نتایج هر دو روش با نتایج حاصل از مدل روش اجزا محدود حاکی از دقیق تر و کامل تر بودن مدل لایه ای ارائه شده در این پژوهش است. هامونیک های مختلف به دست آمده توسط این روش نیز تطابق بسیار مناسب و زیادی با نتایج حاصل از روش اجزاء محدود دارند که دلیل دیگری بر دقت زیاد مدل مذکور می باشد.
3. الگوریتم معینی که روند طراحی و ترتیب به کار گیری روابط را مشخص کند در مراجعی مورد بررسی قرار گرفت وجود نداشت لذا علاوه بر تعمیم برخی از روابط از موتورهای گردان به موتورهای خطی و استفاده از برخی از روابط موتور سنکرون آهنربای دائم خطی این الگوریتم ارائه شد. به دلیل سادگی و وقت گیر نبودن مدل لایه ای ارائه شده در بخش قبل در الگوریتم طراحی که مستلزم تکرار زیاد است از مدل مذکور استفاده شد. 
4. کار نسبتا جدید دیگری که در بخش طراحی مورد توجه قرار گرفت استفاده از مدل روش اجزاء محدود در حلقه کم تکرار الگوریتم طراحی در کنار مدل لایه ای استفاده شده در حلقه پر تکرار آن می باشد. مزیت این روش استفاده از دقت زیاد روش اجزاء محدود در کنار سرعت نسبتا مطلوب روند طراحی است.
5. در زمینه بهینه سازی موتور سنکرون خطی رتور سیم پیچی نیز جای کار بسیاری وجود دارد. در این پژوهش دو تابع هدف مهم چگالی وزنی نیرو و حاصلضرب بازده در ضریب توان را به طور جداگانه و به طور ترکیبی مورد بهینه سازی قرار دادیم. بهینه سازی بازده در ضریب توان منجر به کاهش ابعاد و هزینه اینورتر مورد استفاده می گردد و بهینه سازی چگالی وزنی نیرو امکان استفاده بهتر از مواد مصرفی در موتور را به دست می دهد. در بهترین حالت توانستیم چگالی وزنی نیرو را 9.3 درصد و حاصلضرب بازده در ضریب توان را 1.43 درصد بهبود دهیم.
6. با بهینه سازی ابعاد موتور علاوه بر به دست آوردن مشخصات الکتریکی مطلوب موتور و کم کردن هزینه توانستیم قدرت شتاب گیری مناسبی را نیز برای موتور فراهم کنیم. این در حالی است که میزان بار قابل حمل بر روی موتور قابل توجه بوده و کاملا مناسب مقاصد حمل و نقل است. برای هر موتور این میزان حدود 20 تن است. این در حالی است که برای مقاصد حمل و نقل معمولا در دو طرف وسیله نقلیه موتور خطی تعبیه می شود و در هر طرف وسیله نیز تعداد آن بیشتر از یکی است که بستگی به کاربرد دارد

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

پروژه بررسی استاندارد طراحی روشنایی معابر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: استاندارد طراحی روشنایی معابر
دسته: برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 36
همراه با یک فایل پاورپوینت 28 صفحه ای
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
در این فصل از گزارش،طبقه بندی راههای شهری توضیح داده می شود.به کمک این طبقه بندی می توان هر یک از راهها را در یک گروه خاص قرار داد و ضوابط مربوط به آن گروه را برای راه مورد نظر به کاربرد.این طبقه بندی بر اساس آیین نامه طراحی هندسی معابر شهری،مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی،انجام شده و ضوابط و مقررات تامین روشنایی راهها و خیابانها نیز بر مبنای همین طبقه بندی تعیین گشته است و بنابراین آشنایی با این طبقه بندی به منظور طراحی سیستم روشنایی معابر کاملا ضروری است.
در فصل سوم گزارش ضوابط به حداقل شدت روشنایی و ضریب یکنواختی معابر مختلف بر اساس طبقه بندی مذکور توضیح داده شده است.
2-2-تعاریف و مفاهیم
2-2-1-راه و خیابان
راه و خیابان مجموعه ای است که برای وسایل نقلیه موتوری،دوچرخه و پیاده ساخته می شود.
2-2-2-راه شریانی
راه شریانی راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن به نیازهای وسایل موتوری برتری می دهند.برای رعایت این برتری عبور از عرض راه کنترل و تنظیم می شود.
2-2-3-خیابان محلی
خیابان محلی،خیابانی است که در طراحی و بهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری،دوچرخه سوار و پیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود.برای رعایت حال پیاده و دوچرخه سوار.سرعت وسایل نقلیه موتوری در این خیابانها پایین در نظر گرفته می شود.

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

پروژه بررسی سیستم ارتینگ دکل های انتقال و توزیع برق

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: سیستم ارتینگ دکل های انتقال و توزیع برق
دسته: مهندسی برق- قدرت
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 136
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
1-1-فلسفه و تاریخچه ارت 
سیستم الکترومغناطیسی تلگراف راه دور که از سال ۱۸۲۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت از دو یا چند سیم برای انتقال پیام‌ها به صورت پالس‌های الکتریکی استفاده می‌کرد. سپس این موضوع روشن شد (احتمالا به وسیله دانشمند آلمانی استین‌هیل) که از زمین می‌توان به عنوان مسیر برگشت برای کامل کردن مدار پیام‌ها استفاده کرد؛ به این ترتیب نیازی به سیم بازگشت نخواهد بود اما این روش در طول مسیرهای درون‌قاره‌ای که در سال ۱۸۶۱ بین سنت ژوزف، میسوری و ساکرامنتو کالیفرنیا ایجاد شده بود یک مشکل داشت. در طول فصل‌های خشک سال به علت خشک بودن زمین مقاومت آن به شدت افزایش می‌یافت که باعث اختلال در کارکرد تلگراف می‌شد.
بعدها زمانی که تلفن می‌رفت تا جایگزین تلگراف شود این نکته روشن شد که جریانی که به وسیله شبکه‌های قدرت، خطوط راه‌آهن برقی و دیگر مدارهای تلفن و تلگراف ایجاد می‌وشد موجب ایجاد اختلال در سیگنال‌های فرستاده شده می‌شود و به این ترتیب استفاده از سیستم‌های دو سیمه دوباره جایگزین شد.
1-2-ارتباطات رادیویی 
اتصال الکتریکی به زمین می‌تواند به عنوان یک مبدا پتانسیل الکتریکی برای سیگنال‌های بسامد رادیویی در نوع خاصی از آنتن مورد استفاده قرار گیرد. قسمتی که مستقیما با زمین در ارتباط است می‌تواند از یک جسم ساده مانند یک میله هادی که در زمین فرورفته تشکیل شده باشد و یا از اتصال با لوله‌های فلزی آب ایجاد شده باشد (در این موارد این خطر وجود دارد که بعدها لوله‌ها با لوله‌های پلاستیکی تعویض شوند). یک الکترود زمین ایده‌آل باید صرف نظر از میزان جریانی که به زمین وارد می‌شود یا از آن خارج می‌شود هنواره ولتاژی برابر صفر داشته باشد. در واقع میزان مقاومت یک سیستم زمین است که می‌تواند کیفیت آن را مشخص می‌کند و این کیفیت را می‌توان به راه‌های مختلفی افزایش داد برای مثال با افزایش سطح در تماس الکترود با زمین، افزایش عمق دفن الکترود، استفاده از میله‌های الکترود متعدد، افزایش رطوبت زمین، افزایش میزان مواد معدنی رسانا در خاک و یا افزایش سطح پوشیده شده به وسیله سیستم زمین می‌توان مقاومت زمین را کاهش داد.برخی سیستم‌های آنتن‌های فرستنده در VLF، LF، MF و یا پایین‌تر از رنج SW برای عملکرد مناسب خود نیازمند یک زمین خوب هستند. برای مثال یک آنتن عمودی تک قطب نیازمند یک سیستم زمین است که معمولاً از شبکه‌ای به هم پیوسته از سیم‌ها که به طور شعاعی از مرکز به فاصله تقریبا برابر با طول آنتن دور می‌شوند، تشکیل شده‌است. در برخی موارد این سامانه زمین در بیرون تقویت می‌شود تا از تلفات جلوگیری شود.

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید