مفاهیم
CRM یا مدیریت ارتباط مشتری جدید نیست. امروز بر اساس همین مفاهیم چگونگی
کار و ارتباط با مشتریها در دراز مدت را جهت کسب سود آوریهای بیشتر فرار می
گیرند. شرکتها برای انجام این مهم سرمایه گذاری وسیعی را پذیرفته و هزینه
می کنند. مشتری به خدماتی که دریافت می کند. آگاه است و بر اساس تجارب و
اطلاعات خود با پول موجودیش آنرا انتخاب می کند.
گر چه ممکن است
مفاهیم مدیریت ارتباط مشتری به انسانهای اولیه و اولین معاملات بین انسانها
برگردد, اما اصطلاح CRM از نیمه دهه 1990 پدید آمد. CRM یک راهکار تجاری
از طریق نرم افزار و فنونی است که برای کمک بیشتر به مدیریت موثر ارتباطات
مشتری که در کانالهای مستقیم و غیر مستقیم مرتبط شده اند. می باشد . بر
اساس پیش بینی های اعلام شده در سالهای آینده بیش از 20 میلیارد دلار در
بکار گیری فن آوری CRM, علاوه بر آنچه تا کنون هزینه شده, هزینه خواهد شد.
پس
این سوال پیش می آید که CRM چیست که این همه سرمایه گذاری و توجه را به
خود جلب نموده است. البته به دلیل گستردگی مفاهیم CRM شاید تعریف هر متخصص و
مشاوری از CRM متفاوت باشد.
مدیریت ارتباط مشتری یا CRM یک
استراتژی تجاری برای انتخاب و مدیریت ارتباطات موثر با مشتری برای سود آوری
بیشتر است. در CRM نیاز به دیدگاه عملی مشتری محوری و فرهنگی است که موجب
پشتیبانی از بازاریابی موثر یا به قولی جنگ بازاریابی و فرآیندهای فروش و
خدمات می گردد. نرم افزارها و سیستم های CRM موجب مدیریت موثرتر ارتباط
مشتری می شوند. CRM در عمل نشان می دهد که سازمانی که از این فن آوری
استفاده می کند دارای رهبری, استراتژی و فرهنگ درستی است.
امروزه
آشنایی با اصطلاحاتی از قبیل eCRM CRM,E-commerce, E-Business,Web و امثال
آنها نشانه حضور فکری و آگاهی در جامعه امروز و عصر اطلاعات است. CRM یا
مدیریت ارتباط مشتری یک فن آوری ضروری برای اداره و توسعه سازمانهای خدماتی
و تولیدی است. مدیریت ارتباط مشتری خود به نوعی یک محیط جدید است و در
دنیای هیاهوها و واقعی جایگاه ویژه ای پیدا کرده ضمنا به سرعت در حال رشد
است. ارتباط با مشتری چیز جدیدی نیست